Rare Reclame

Culturele worst

Leeuwarden was gedurende het jaar 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Een hele eer natuurlijk. Er is door de gemeente en door de plaatselijke middenstand en Horeca fors in geïnvesteerd. De stad heeft het jaar 2017 ook maar nauwelijks overleefd in die zin dat ongeveer alle straten en pleinen bijna het gehele jaar 2017 opengebroken waren om de miljoenen toeristen in 2018 met open monden kennis te laten maken met Leeuwarden als 

Made in RapidWeaver

Culturele Hoofdstad van Europa. 

En zo konden de Leeuwarder Jumbo supermarkten natuurlijk ook niet achter blijven. Dat beerenburg worst al eerder bestond vond ik elders

Maar hoe Jumbo daar nou Culturele Worst van gemaakt heeft werd me tot op heden niet duidelijk. Ik vermoed dat het een geheim recept betreft.




De Kleine Leeuwarder Napoleon

Boeren Scharrel rookworst 

Op zoek naar een lekkere rookworst voor in de boerenkoolstamppot stond ik voor 'het worst-schap'. Wat ik op zich al een rare benaming vind, maar vooruit, tijden veranderen. het worst-schap dus. En wat zie ik daar tot mijn verbijstering? Boeren Scharrel rookworst…. (Met een hoofdletter B en een hoofdletter S. En 'gelderse' de ene keer met een kleine letter en de andere keer maar es met een hoofdletter, ach wat doet 't er toe…) . 

Zou iemand daarover hebben nagedacht? Ik vrees van wel….


En wie scharrelt hier nou eigenlijk? Een scharrelei komt van een scharrelkip. Dat snap ik. Een scharrelvarken… hmm… nou ja, vooruit. Maar Boeren Scharrel rookworst? Hebt u ergens een Boeren Rookworst zien scharrelen?

Als mensen met droge ogen bij de supermarkt Boeren Scharrel rookworst in hun winkelwagentje stoppen, dan zijn wij met ons allen een beetje de weg kwijt, denk ik.



Zonder woorden: smerige kruidenboter…

Lekker voor op de boterham

Wat een rare tekst op de verpakking van Jumbo kalfsleverworst. “Lekker voor op de boterham” Zou Jumbo menen dat ik dat anders niet had begrepen?. Zijn er klanten geweest die klaagden dat ze niet wisten wat ze met die kalfsleverworst moesten? Daar sta je dan bij de kassa met zo’s half pond smurrie in de hand en je hebt geen idee wat je er mee moet. Gelukkig wijst Jumbo je de weg: lekker voor op de boterham! 

Maar nu word ik argwanend. Nu moet ik wel de conclusie trekken dat Jumbo runder-rookvlees kennelijk NIET lekker op de boterham is. Want anders had dat wel op de verpakking gestaan. Toch? 

In ‘Onze Taal’ schreef iemand dat Jumbo de slogan voert: “elke dag beter” De briefschrijver schreef dat dat betekent dat je beter niet vandaag kunt kopen! Lollig!



Succesvol gekleed.

Is dit het nieuwe ‘succesvol gekleed zijn’ ? Een cowboy met een slobberige en slecht zittende broek en een te klein jasje. Of zou Blijdesteijn bedoelen dat deze cowboy hoognodig een nieuw pak nodig heeft? Ik snap de bedoeling van deze mislukte figuur niet. Links onder in de advertentie staat ‘Van Gils”. Ik meen te weten dat dat een bekende pakken-maker is, maar hij staat niet genoemd in het rijtje exclusieve merken rechts in beeld. 

Ik vermoed dus dat Blijdesteijn deze rare - kennelijk door van Gils geklede - schertsfiguur opvoert juist om te laten zien hoe het niet moet. Wat mij betreft is Blijdestijn daarin geslaagd.


Deze advertentie stond op de voorpagina van de NRC, Dat kost wat zou je zeggen. Zou Blijdesteijn echt denken dat hem dit klanten oplevert? Een proces aan de (mooie) broek van Van Gils ja, maar klanten?